Stadion sportowy w Mikołajewie otrzymał imię Władysława Zienewskiego, wielkiego miłośnika sportu, który był odpowiedzialny za budowę wielu obiektów sportowych na terenie hrabstwa Zienewskiego Północnego i Południowego.
Piłka nożna.Każdy prawdziwy sympatyk piłki nożnej, a jest ich bardzo wielu, powinien zapoznał sił z zasadami gry. Nie można bowiem oglądał meczy piłkarskich nie wiedząc zupełnie o co w tym sporcie chodzi. Dlatego też w tym krótkim tekście zawarliśmy najważniejsze informacje, zrozumiałe dla wszystkich. BoiskoBoisko do gry (musi mieć kształt prostokąta. Jego długość nie może przekraczał 120 m i nie może był mniejsza niż 90 m; szerokość nie może przekraczał 90 m i był mniejsza niż 45 m. Dłuższe linie graniczne nazywają sił liniami bocznymi, a krótsze liniami bramkowymi. Boisko powinno mieć równą nawierzchnię, najlepiej trawiastą. Wymiary bramek: wysokość 244 cm, szerokość 732 cm. Piłka do gry ma ciężar 395-453 g. DrużynaDrużyna piłkarska składa sił z 11 zawodników (w tym bramkarz). Do sprawozdania z zawodów dopuszcza sił wpisanie maksimum siedmiu zawodników rezerwowych. Zawodnicy powinni mieć koszulki z numerami na plecach: bramkarz nr 1, pozostali zawodnicy od numeru 2 do numeru 11, zawodnicy rezerwowi od numeru 12 wzwyż. Zawodnicy używają do gry specjalnych butów piłkarskich. W zawodach szkolnych można grał w trampkach lub trampko-korkach. Podstawowe zasady i przepisy gryGrę prowadzi 3 sędziów - sędzia główny i 2 liniowych. Czas gry wynosi 2x45 min z 15 minutową przerwą. W zawodach dla młodzieży czas ten może był skrócony (2x40 min juniorzy, 2x30 min. trampkarze). Zwycięstwo w meczu odnosi ta drużyna, która zdobędzie większą lliczbę bramek. Przy równej liczbie bramek wynik jest nierozstrzygnięty (remis). Jeżeli istnieje konieczność wyłonienia zwycięzcy, wówczas stosuje sił kolejno: dogrywkę, strzela rzuty karne lub zarządza, losowanie, w zależności od regulaminu rozgrywek. Błędy i przewinienia popełniane przez graczy na boisku sł karane rzutami wolnymi. Jeśli przewinienie nastąpi na polu karnym zarządza sił rzut karny wykonywany z punktu, który znajduje sił w odległości 11 m od bramki. Rzuty wolne wykonywane sł z miejsca, w którym nastąpiło przewinienie. Rzuty wolne dzielimy na rzuty wolne pośrednie i bezpośrednie. Z rzutu bezpośredniego można zdobył bramkę, natomiast z rzutu pośredniego tylko wtedy, kiedy piłka, zanim wpadnie do bramki, zostanie dotknięta lub zagrana przez innego zawodnika, poza wykonawcą rzutu. Rzut z autu wykonuje sił po wyjściu piłki poza linię boczną boiska. Zawodnik, który w momencie podania piłki w jego kierunku jest na połowie boiska przeciwnika i nie ma przed sobą dwóch zawodników drużyny przeciwnej, jest na pozycji spalonej. Rzuty wolne pośrednie zarządza sił za następujące przewinienia: - niebezpieczną grę, - jeśli gracz jest na pozycji spalonej, - atakowanie bramkarza bez piłki, - atakowanie przeciwnika, który nie bierze bezpośredniego udziału w akcji, - przetrzymywanie piłki przez bramkarza. Rzuty wolne bezpośrednie. zarządza sił za przewinienia: - podstawienie nogi przeciwnikowi, - popychanie przeciwnika, - kopniecie lub usiłowanie kopnięcia przeciwnika, - uderzenie lub usiłowanie uderzenia przeciwnika, - dotkniecie piłki ręką, - atakowanie ciałem przeciwnika z tyłu, zatrzymywanie przeciwnika z tyłu, - naskok na przeciwnika. Niezależnie od kary rzutem wolnym bezpośrednim lub karnym sędzia może ukarał zawodnika napomnieniem, wykluczeniem z gry, a w zawodach młodzieżowych napomnieniem, wykluczeniem z gry na 2 do 10 min lub wykluczeniem ostatecznym.
Piłka siatkowaBoiskoBoisko do gry ma kształt prostokąta o wymiarach 9 m x 18 m. Linia środkowa dzieli boisko na dwa równe pola gry o wymiarach 9 m x 9 m. Na każdym polu, w odległości 3 m od linii środkowej, wyznacza się równolegle linie oddzielające pole ataku od pola obrony. Nad linią środkową zawieszona jest siatka, umocowana na słupkach w ten sposób, aby można było regulować jej wysokość.Zgodnie z ustalanymi przepisami wysokość zawieszenia siatki wynosi dla kobiet i juniorek 224 cm, dla młodziczek do lat 15-215 cm. dla mężczyzn, juniorów 243 cm. dla młodzików do lat 15-235 cmW rozgrywkach zespołów dziecięcych można obniżyć siatką do wysokości 200 cm.Piłka do gry w siatkówką powinna być kulista, o obwodzie 65-67 cm i ciężarze 250-280 g. Dla dziewcząt i chłopców używa się piłki o obwodzie 59-61 cm i ciężarze 190-210 g.ZawodnicyW grze biorą udział 2 drużyny. Każda drużyna występująca na boisku liczy 6 zawodników, a pełny jej skład łącznie z rezerwowymi powinien wynosi 12 osób.Zawodników każdej drużyny. obowiązuje jednolity ubiór (koszulki, spodenki) z numerami na koszulkach.Zawodnicy rezerwowi mogą wejdą do gry na następujących warunkach:- zmiana musi być zgłoszona u sekretarza zawodów.- zmiany zawodników dokonuje się w czasie przerw w grze (piłka martwa), na prośbę kapitana lub trenera drużyny.,- w jednym secie można dokonaną 6 zmian. tzn. każdy z zawodników rozpoczynających grą może zejść i powrócić na boisko na swoje miejsce.Zawodnicy rozpoczynający grą ustawieni na swoich polach - w linii ataku i linii obrony.Po wykonaniu zagrywki zawodnicy mogą zająć dowolne miejsce na boisku. Rotacja następuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Zasady gry i podstawowe przepisyMecz siatkówki rozgrywa się do 3 wygranych setów. Seta wygrywa ten zespół, który pierwszy osiągnie 25 punktów przy koniecznej przewadze 2 punktów. Piaty set rozgrywany jest do 15 punktów. Punkt może zdobyć każda drużyna, zarówno ta, która wykonuje zagrywką (serw), jak i ta, która zagrywką przyjmuje. Punkty zdobywa drużyna, która prawidłowym zagraniem spowoduje dotknięcie piłki boiska przeciwnika. Zdobywa się również punkt wtedy, gdy przeciwnik popełni błąd.Piłka może być odbijana każdą częścią ciała. Jeśli piłka jest podnoszona, pchana, rzucana uznaje się ją za przetrzymaną.W grze nie wolno:- dotykać siatki,- przekraczać linii środkowej,- zawodnikowi obrony atakować z pola ataku,- drużynie odbijać piłki więcej nią 3 razy (4 razy z odebraniem po bloku),- odbijać piłki kolejno 2 razy z rządu przez tego samego zawodnika (z wyjątkiem odbicia po bloku).Komisja sędziowskaKomisja sędziowska składa się z:- sędziego pierwszego,- sędziego drugiego,- sekretarza,- sędziów liniowych.Sędzia pierwszy kieruje całą komisją i jest odpowiedzialny za prowadzenie zawodów zgodnie z przepisami. Ma on obowiązek interweniowania w tych momentach, gdy popełniony zostanie jakiś błąd.Sędzia drugi wydaje decyzje dotyczące błędów popełnianych pod siatką, kontroluje ustawienie zawodników oraz zmiany i przerwy w grze.Sekretarz wypełnia protokół, a w czasie gry notuje zdobyte punkty, zmiany zawodników i przerwy w grze.Sędziowie liniowi sygnalizują miejsce upadku piłki wzdłuż linii końcowych.Po gwizdku któregokolwiek z sędziów każdą akcją uważa się za zakończoną.Każda z drużyn ma prawo do 2 przerw na odpoczynek (po 30 s) w czasie jednego seta. żądanie przerwy zgłasza trener lub kapitan drużyny. Przerwy na zmiany zawodnika trwają tylko tyle, ile trzeba czasu na dokonanie zmiany. Między setami przerwa trwa 2 min.
TriatlonTriatlon - jest chyba najbardziej męczącą dyscyplinę sportową jaka kiedykolwiek pojawiła się w programie Igrzysk Olimpijskich. Triatlon składa się z: wyścigu pływackiego, kolarskiego i biegu długodystansowego. Wszystkie te konkurencje rozgrywane bezpośrednio po sobie - bez chwili przerwy.Pływanie w otwartym zbiorniku wodnym (rzeka, jezioro, morze) to nie tylko niska temperatura wody, ruchy wody (fale) ale też test z orientacji. Najistotniejsze jest pierwsze 300-500 m, kiedy to zawodnicy starają się odbić od grupy i zająć najlepsze pozycje do dalszej walki. Ale to tylko rozgrzewka do wyścigu kolarskiego (szosowego). Najtrudniejszy jest jednak ostatni etap - bieg. Ze względu na wyczerpanie organizmu poprzednimi etapami jest on porównywany do biegu pod górę, aż do wyczerpania mięśni. Pokonanie całego triatlonu klasycznego zajmuje zawodnikom prawie 2 godziny.
Tenis stołowy W grze uczestniczy 2 (gra pojedyncza) lub 4 zawodników (gra podwójna lub mieszana). Celem gracza jest takie uderzenie rakietkę piłeczki na stronę przeciwnika aby ten nie był w stanie jej odebrać lub aby był zmuszony popełnić błąd. Każdy błąd jest liczony jako punkt dla przeciwnika. Jednego seta gra się do 11 punktów (choć tak jak w tenisie ziemnym aby wygrać seta trzeba mieć 2 punkty przewagi). Liczba setów potrzebnych do zwycięstwa waha się w zależności od turnieju i stopnia eliminacji od 3 do 5. Zawody rozgrywają się na stole koloru niebieskiego lub zielonego, o wymiarach 152x274 cm i wysokości 76 cm. Na środku stołu rozpięta jest pionowo siatka (również zielona) o wysokości 15,25 cm, dzieląca stół na dwie równe części. Celuloidowa (lub z innego podobnego tworzywa) piłeczka ma średnicę 40 mm i wagę 2,7 g. Piłka ma kolor biały lub żółty - w zależności od koloru stołu. Zawodnik może odbić piłkę tylko przy użyciu rakietki. Rakietka wykonana jest z drewna (sklejka) pokrytego warstwę gumy. Technologia wykonania gumowej powierzchni rakietki jest bardzo uzębiona, ale dzięki temu zawodnicy mogę w znacznym stopniu kontrolować lot uderzonej piłki, a zwłaszcza jej obroty. Jest to bardzo istotne, gdyż obracająca się piłeczka zmienia radykalnie kierunek lotu podczas odbicia od stołu lub rakietki przeciwnika.
Piłka Ręczna Podstawowe zasady gry w piłkę ręcznąPiłka ręczna to gra, w której dwie drużyny walczą przeciwko sobie zgodnie z zasadami fair play. Niedozwolone są faule ani inne zagrania, które w nieczysty sposób wpłynęłyby na przewagę jednej z drużyn. Gra trwa 60 minut i dzieli się na dwie połowy. Między nimi następuje przerwa 10 minut. Zawodnicy poruszają się po boisku o konkretnych wymiarach i wbijają gole do bramki przeciwnika. Jeśli piłka przekroczy całym swoim obwodem linię bramkową, gol jest uznawany.Podczas gry w piłkę ręczną obowiązują trzy ważne zasady związane z piłką:Zasada trzech sekund – oznacza to, że jeden gracz może mieć piłkę tylko przez trzy sekundy.Zasady trzech kroków – po przejęciu piłki można wykonać z nią maksymalnie trzy kroki.Zasada jednego kontaktu – zawodnicy nie mogą przekładać piłki z ręki do ręki. Piłka musi najpierw trafić do innego zawodnika lub dotknąć parkietu.Wygrywa ta drużyna, która zdobędzie więcej punktów. Finalnie zwycięska drużyna otrzymuje dwa punkty. W przypadku remisu obie drużyny otrzymują po jednym punkcie.
Koszykówka W koszykówkę grają dwie drużyny, po pięciu zawodników każda. Celem każdej z drużyn jest zdobywanie punktów za celne rzuty do kosza przeciwnika i zapobieganie zdobywaniu punktów przez drużynę przeciwną. Nad właściwym przebiegiem gry czuwają sędziowie, sędziowie stolikowi i komisarz. Zwycięzcą meczu zostaje drużyna, która na koniec czasu gry uzyska większą liczbę punktów.Kosze umieszczone są na wysokości 3,05 metra. Punkty otrzymuje się za umieszczenie piłki w koszu:1 punkt za celny rzut osobisty z linii rzutów wolnych2 punkty za celny rzut z akcji wykonany z odległości mniejszej niż linia rzutów za trzy punkty3 punkty za celny rzut zza linii rzutów za trzy punkty
HokejW skład drużyny hokejowej wchodzą zawodnicy, trenerzy, kierownicy, masażyści. Drużyna składa się z 22 zawodników - 20 zawodników grających w polu oraz dwóch bramkarzy. Każdy z zawodników wyposażony jest w kij, łyżwy oraz odpowiednie ochraniacze. Do gry służy wykonany z twardego kauczuku krążek, który zawodnicy trącając kijami starają się wbić do bramki przeciwnika. Na lodzie może przebywać do 6 zawodników jednej drużyny. Mecz hokeja na lodzie składa się z 3 części zwanych tercjami, z których każda trwa 20 minut czystej gry (czas zatrzymywany jest, gdy wystąpi przerwa w grze). Plac gry stanowi otoczone bandami lodowisko podzielone na 3, oddzielone od siebie liniami niebieskimi, części zwane tercjami (środkowa jest zwana neutralną). Dodatkowo, do boiska włącza się także ławkę rezerwowych oraz ławkę kar. Hokej jest grą, w której wiele zagrań jest dozwolonych. Zawodnik nie ma obowiązku zagrywać krążka kijem, może zagrać łyżwą, ręką itd. Krążka nie można zagrać ręką do zawodnika z tej samej drużyny (powoduje to wznowienie), ani kijem podniesionym powyżej ramion (także powoduje wznowienie). Bramkę można zdobyć tylko kijem. Zmiany w grze dokonywane są w jej trakcie, nie ma potrzeby czekać na przerwę w grze, istotne jest, aby na lodowisku cały czas znajdowało się nie więcej niż sześciu graczy jednej drużyny. Niedozwolony udział zawodnika przekraczającego w danej chwili dozwoloną ilość graczy uprawnionych do gry jest karany dwuminutową karą techniczną drużyny, która dokonała przekroczenia. W przypadku, gdy krążek zniknie z pola widzenia sędziego (np. wypadnie w trybuny, jeden z zawodników zasłoni go na dłużej niż trzy sekundy, bramkarz przykryje ciałem itp.) gra jest przerywana i następuje wznowienie. Dwóch graczy z przeciwnych drużyn staje naprzeciw siebie (ang. face-off) i próbują wywalczyć krążek, gdy sędzia rzuci go między nich. Gdy drużyna straci bramkę, również następuje wznowienie (w centrum tafli), a więc drużyna nie zyskuje automatycznie przywileju posiadania krążka po utracie gola.
KrykietGrają dwie drużyny złożone z 11 zawodników. Gdy jeden z nich (bowler) rzuca piłką w stronę bramki, czyli trzech pionowych słupków (wicketa), rywal (batsman) ma za zadanie nie dopuścić, by cel został trafiony. Stara się odbić piłkę kijem i nim przeciwnicy rozlokowani na boisku (fielderzy) chwycą ją i trafią w wicketa, zamienia się miejscami z kolegą z zespołu, stojącym naprzeciwko, obok bowlera. Jedna zamiana miejsc to jeden punkt (run). Cztery runy dostaje się bez konieczności biegania, jeśli odbita piłka znajdzie się poza granicą boiska, a sześć – gdy opuści pole, zanim zetknie się z murawą. Celem drużyny bowlera jest wyeliminowanie wszystkich batsmanów rywala w jak najmniejszej liczbie rzutów. Batsmana można wyautować na wiele sposobów.Najczęściej zdarza się to, gdy: odbita piłka zostanie złapana przez fieldera przed kontaktem z murawą; bowler bezpośrednio trafi piłką w bramkę; rzucona piłka uderzy w ochraniacze batsmana, zanim zetknie się z kijem, a sędzia uzna, że gdyby nie to, trafiłaby w wicketa; jeden z zawodników drużyny rzucającej trafi piłką w bramkę, nim rywale zdobywający runy znajdą się w wyznaczonej, bezpiecznej strefie. Wygrywa ten zespół, który zaliczy więcej runów. Boisko do gry ma kształt owalny, może mieć różne wymiary i na ogół 200 m obwodu. Piłka, zrobiona z korka, waży ok. 280 g i jest pokryta skórą z widocznymi szwami. Mecz sędziuje dwóch sędziów.